In Nederland zijn er verschillende manieren om je te informeren over noodsituaties. Zo kennen we de sirene die elke eerste maandag van de maand om 12.00 uur loeit, maar ook NL-Alert voor op je mobiele telefoon. Weet jij wat je moet doen als het alarm gaat?
Als de sirene gaat (anders dan de eerste maandag van de maand om 12.00 uur), dreigt er acuut gevaar. Ga zo snel mogelijk naar binnen, sluit ramen en deuren, zet de radio of tv aan en stem af op de regionale omroep. De sirene waarschuwt alleen mensen in het gebied waar gevaar dreigt. Dat kan in één of meer gemeenten zijn, maar ook alleen in één wijk. Om je voor te bereiden op calamiteiten, is het advies om een noodpakket in huis te halen. Denk daarbij ook aan eten en mogelijke medicatie van huisdieren!
Het is belangrijk om direct te reageren als de sirene gaat. Ben je onderweg, ga dan naar het dichtstbijzijnde gebouw, zoals een winkel of een kantoor. Zit je in een auto, parkeer deze dan en ga zo snel mogelijk ergens naar binnen. Als dat niet kan, zet dan de auto stil langs de kant van de weg en luister naar de autoradio. Als je internet op je telefoon hebt, kijk dan op de website van de gemeente, social media of op www.crisis.nl.
NL-Alert is het alarmmiddel waarmee de overheid via de mobiele telefoon mensen waarschuwt voor een levens- en gezondheidsbedreigende situatie. Met een tekstbericht informeert zij over bijvoorbeeld een grote brand, een dreigende overstroming of noodweer. In het bericht staat specifiek wat er aan de hand is en wat je op dat moment het beste kunt doen. Via de website van NL-Alert kun je zien hoe je een telefoon kunt instellen voor het ontvangen van NL-Alert. Bij sommige telefoons is dit standaard het geval.
De overheid zendt twee keer per jaar het NL-Alert controlebericht uit. Zo weten mensen hoe NL-Alert op hun mobiele telefoon klinkt en er uitziet.
De video legt uit hoe het systeem werkt en hoe je zeker weet dat het bericht van NL-Alert afkomstig is.