Mensen die niet goed kunnen horen en/of spreken, kunnen sinds 12 januari 2022 via de 112NL app de meldkamer bereiken. Ook voor mensen die de Nederlandse of Engelse taal niet beheersen is de app geschikt. Wie de app downloadt, kan daarin persoonlijke kenmerken aangeven. Deze kenmerken worden dan bij een melding meegestuurd aan de meldkamer, zodat de centralisten beter en sneller kunnen helpen.
De 112NL app is voor iedereen te downloaden en vormt een aanvullende manier om de hulpdiensten in Nederland te bereiken.
Via de 112NL app krijg je contact met een meldkamer in Nederland en start de centralist indien noodzakelijk een chatgesprek. Ook kun je aangeven in welke taal je wilt communiceren. De app kent een vertaalfunctie met 109 talen, die ook tijdens het chatten kan worden gebruikt.
De app deelt automatisch de locatie van de melder met de meldkamer. Op basis van de ervaringen wordt de app verder doorontwikkeld. In de toekomst wordt de app uitgebreid met het meesturen van beeld en videomateriaal en een ik-kan-niet-praten-knop.
De app kun je downloaden in de bekende appstores.
Meer informatie vind je in deze flyer. Eronder vind je de informatie uitgeschreven.
112 als elke seconde telt. Bellen met 112 kan nu ook met de app 112NL!
Door 112NL te gebruiken stuurt u automatisch deze gegevens naar de meldkamer:
Door 112NL te gebruiken kan de meldkamer een chatgesprek met u starten als u niet of moeilijk kunt spreken of horen of als u niet goed Nederlands of Engels spreekt.
Door 112NL te gebruiken stuurt uw telefoon automatisch uw locatie naar de meldkamer zodra u belt. Daarmee kan de meldkamer sneller de juiste hulp naar de juiste plaats sturen. U ontvangt een notificatie als de chat wordt gestart. De Galaxy S8 en S9 laten deze notificatie niet zien.
Download de app 112NL. De app is beschikbaar voor Android en iOS. Download hem nu. Vul direct uw gegevens in. Dan is de app klaar voor gebruik als elke seconde telt.<br/ >Let op! Misbruik van 112 is strafbaar. Test de app daarom niet na installatie, u houdt dan de lijn bezet voor mensen in nood.
Voor de zwaar stotterende Dini Zeggelaar uit Nijmegen is de app een uitkomst. Toen zij in haar jonge jaren eens de huisarts moest bellen in een noodsituatie verbrak hij de verbinding omdat hij dacht dat ze aangeschoten was. Dat zij nu met de meldkamer kan chatten is voor haar een uitkomst.