Succesvolle eerste inzet BCU én MCU

18 april 2024
Door regio: Limburg-Noord

Sinds begin dit jaar zijn de Brandweer Commando Unit (BCU) en Multidisciplinaire Commando Unit (MCU) operationeel. Onlangs werden deze units voor het eerst gezamenlijk ingezet tijdens een grote brand in Swalmen.

‘‘Een zeer succesvolle inzet van beide units. Een waardevolle aanvulling” aldus Iwan Stultiens, Hoofd Officier van Dienst: ‘’Met een BCU en MCU zorg je voor een duidelijk scheiding tussen brandweer en de multi-aspecten. Hierdoor heeft iedereen de juiste informatie beschikbaar en vindt er efficiënter overleg plaats.”

Bij grote incidenten wordt de BCU gebruikt als overlegruimte door leidinggevenden van de brandweer. De MCU  biedt ruimte voor overleg tussen de verschillende hulpdiensten, zoals de brandweer, gemeente, politie en geneeskundige zorg.

Grote brand in Swalmen

Recent zijn de BCU als de MCU, gelijktijdig, voor het eerst ingezet. Bij een bedrijf op een bedrijventerrein in Swalmen was een grote brand uitgebroken, in een hoop ijzerschroot. In eerste instantie werd er opgeschaald naar zeer grote brand, omdat er veel water nodig was om de brand te bestrijden. Bij een opschaling naar een zeer grote brand, wordt de BCU automatisch gealarmeerd.

‘’Het was erg fijn om de BCU ter plaatse te hebben’’ vertelt Bas Peeters, Officier van Dienst tijdens dit incident. ‘’Ik kon samen met de Bevelvoerders, Adviseur Gevaarlijke Stoffen en Taakcommandant snel een beeld vormen, in alle rust. Het overleg verliep snel en constructief. Door de ondersteuning in beeld en tekst was voor ieder direct het plaatje helder en konden we snel tactisch en strategisch inzetten. Ook kun je je als Officier van Dienst even terugtrekken om een overleg goed voor te bereiden en prioriteiten te stellen.’’

Opschaling naar GRIP 1

Omdat er sprake was van veel rookontwikkeling, in de richting van andere bedrijven, een camping, de snelweg en provinciale wegen, werd besloten op te schalen tot GRIP 1. Wanneer er opgeschaald wordt naar een GRIP 1, wordt de MCU ingezet zodat de verschillende hulpdiensten goed met elkaar kunnen overleggen. Want tijdens een incident zijn efficiënte onderlinge samenwerking en afstemming essentieel.

Als Hoofd Officier van Dienst kijkt Iwan Stultiens positief terug op de inzet. ‘’Met een BCU en MCU zorg je voor een duidelijk scheiding tussen de brandweer en de multi-aspecten. In de BCU kun je op detailniveau met bevelvoerders en Officieren van Dienst overleggen, met ondersteuning van de juiste middelen. De BCU-medewerkers projecteren het beeld van de situatie continue op de schermen, waardoor iedereen over dezelfde informatie beschikt. Beelden van bijvoorbeeld een drone of vanuit de hoogwerker worden live gestreamd. Op basis daarvan wordt een brandweer inzetplan gemaakt. Deze, zeer gedetailleerde informatie, hoeft niet in de MCU met andere hulpdiensten, besproken te worden. Dit zorgt voor een effectiever overleg, zowel in de BCU als in de MCU. Daarnaast is het praktisch gezien ook erg fijn om meer ruimte te hebben!’’

Maud Smeets werd opgeroepen als Informatiemanager en sloot aan bij het multidisciplinaire overleg in de MCU. ‘’Ik heb de eerste inzet van de MCU als heel positief ervaren. Het biedt comfortabele, efficiënte en hedendaagse beeldvormings- en overlegmogelijkheden. Het was handig dat de MCU en BCU naast elkaar gepositioneerd stonden. We konden makkelijk bij elkaar binnenlopen met vragen. Ook vond er in de MCU snelle multidisciplinaire beeldvorming plaats, doordat het brandweerbeeld al volledig in de BCU was besproken. Natuurlijk zijn er ook nog leerpunten. Zo kunnen we nog meer afstemming zoeken met elkaar en beter gebruik maken van elkaars kennis.’’

Bijzonder moment

Ook voor de projectleiders van de BCU en MCU was de eerste inzet een bijzonder moment. Jordy Engelen, Specialist crisisbeheersing, was betrokken bij de aanschaf en ontwikkeling van de nieuwe MCU. ‘’De wagen voor het eerst zien was eigenlijk het mooiste moment van het gehele project. Met name ook door de enthousiaste reacties van collega’s. Dat de eerste inzet zo positief ervaren wordt door de gebruikers geeft heel veel voldoening.’’

Bram Döpp was projectleider bij de aanschaf van de BCU. Ook hij kijkt trots terug op het ontwikkel- en implementatieproces. De eerste inzet van de BCU maakte hij mee in zijn rol als brandweervrijwilliger bij brandweerpost Reuver. ”Na de inzetfase haal ik de eerste praktijkervaringen op bij piketfunctionarissen en BCU-medewerkers. Collega’s zijn enthousiast en positief! Bijzonder om de eerste inzet van zo dichtbij mee te maken. Het startschot is gegeven. Trots op alle collega’s die hebben bijdragen aan deze ontwikkeling. Samen sterk voor gegarandeerde en kwalitatieve brandweerzorg in Limburg-Noord!”

 

Stel een vraag
Sluit stel een vraag box