Uit onderzoek van het Nederlands Instituut publieke Veiligheid (NIPV) blijkt dat slechts een derde van de ondervraagden weet dat de brandweer vooral uit vrijwilligers bestaat. Daarnaast denken velen dat dat brandweermensen altijd moeten opkomen bij een alarmering. Ook wordt de combinatie met een hoofdbaan, de zorg voor kinderen, mantelzorg en andere verplichtingen vaak als een belemmering gezien. Veel mensen vinden zichzelf al snel ongeschikt, terwijl ze op basis van de selectiecriteria vaak juist wel geschikt zijn. De campagne laat mensen zien dat de inzet als brandweervrijwilliger bijzonder is, maar dat het ook allemaal gewone mensen zijn.
Aan de hand van de pakkende slogan “brandweervrijwilligers: gewone mensen, bijzondere inzet” wordt de campagne zowel on- als offline gedeeld. Zo worden er video’s ingezet, podcasts gemaakt, quizzen gedeeld en advertenties geplaatst.
De beeldvormingscampagne is een mooie aanvulling op de regionale wervingscampagne voor brandweervrijwilligers die op 16 september van start gaat in Zuid-Holland Zuid. Er worden enthousiaste nieuwe vrijwilligers gezocht die zich in willen zetten voor de veiligheid in hun eigen woonomgeving en de regio. Houd de social mediakanalen van Brandweer Zuid-Holland Zuid de komende tijd dus goed in de gaten!
Meer informatie over de landelijke beeldvormingscampagne is te vinden op www.brandweer.nl/brandweervrijwilligers of ga direct naar www.gabijdebrandweer.nl om je aan te melden om brandweervrijwilliger te worden in regio Zuid-Holland Zuid.