De komende tijd worden leden van het Oppervlaktewater Reddingsteam (ORT) van de Maastrichtse brandweer opgeleid om de waterscooter te kunnen inzetten. De verwachting is dat de waterscooter vanaf juni voor het eerst kan worden ingezet tijdens een incident.
Tot nu toe beschikt alleen de Nationale Reddingsbrigade over dit soort waterscooters. Deze worden ingezet bij reddingen op zee. Zuid-Limburg krijgt als eerste brandweerkorps de mogelijkheid om zo’n vaartuig in te zetten bij ongevallen op een rivier. “Door ons gebied stroomt de Maas. Dat is een brede en snelstromende rivier, die bovendien grote objecten kan meevoeren, zoals boomstammen. Daardoor zijn reddingsoperaties vaak lastig en gevaarlijk voor hulpverleners”, zegt kazernechef Leon van Kalmthout van brandweer Maastricht-Noord.
Jaarlijks zijn er in Maastricht ongeveer tien meldingen van personen te water. Maastricht is een populaire vaarroute voor zowel de pleziervaart als grote vrachtschepen. En er liggen veel bruggen in het Maastrichtse vaargebied. De aanwezigheid van een stuw bij Borgharen brengt tijdens reddingsacties bovendien bepaalde risico’s met zich mee.
De huidige werkwijze is dat dan het Oppervlaktewater Reddingsteam ter plaatse komt. Brandweerlieden trekken dan speciale kleding aan en moeten zwemmend het slachtoffer zien te bereiken. Zij zijn uit veiligheidsoverwegingen altijd met een touw verbonden aan collega’s aan wal. Van Kalmthout: ”Dit werkt prima bij rustig water, maar op de Maas levert dat vanwege de stroming voor de hulpverleners behoorlijke veiligheidsrisico’s op. Bovendien moet je eerst een geschikte plek vinden om überhaupt het water in te kunnen gaan. Als zwemmend redder moet je qua timing goed inschatten waar en wanneer je moet starten met zwemmen om bij het wegdrijvende slachtoffer te komen. Je wilt natuurlijk niet tegen de stroming in hoeven zwemmen, want zelfs met de speciale zwemuitrusting is dat heel zwaar.” Voor reddingen op het water heeft de bandweer ook een boot ter beschikking. Deze ligt in een jachthaven nabij kazerne Maastricht-Zuid en heeft dus meer tijd nodig om ter plaatse te komen bij ongevallen in het centrum van Maastricht.