Al bijna 30 jaar werkt Mark Wolters bij Brandweer Limburg-Noord. Ooit begon hij in de 24-uursdienst maar nu is hij al heel wat jaren Geo- en Functioneel beheerder. Hij zorgt ervoor dat alle brandweercollega’s voorzien zijn van informatie die zij nodig hebben om het werk zo goed mogelijk uit te voeren. Deze maand stellen we de 5 brandende vragen aan hem.

Wat kun je vertellen over jouw functie als Geo- en Functioneel beheerder?

De juiste informatie, op het juiste moment beschikbaar, is heel belangrijk voor onze organisatie. Bijvoorbeeld voor de collega’s in onze brandweervoertuigen. In onze brandweerwagens vind je een aantal MOI’s (Mobiele Operationele Informatievoorziening). Dit zijn tablets waarop heel veel informatie te vinden is. Als je onderweg bent naar een incident, wil je zo goed mogelijk voorbereid zijn.

Denk aan: hoe ziet de straat en het gebouw of huis eruit? Zijn er wegafsluitingen richting het incident? Of bij een parkeergarage: dan wil je weten of er elektrische laadpalen zijn. En ben je op weg naar een natuurbrand, dan wil je weten waar de ingang is, op welke wegen je wel of niet mag rijden en waar water vandaan gehaald mag worden.

Ik zorg voor het beheer hiervan. Deels het functioneel beheer: dus ik zorg ervoor dat de tablets goed en soepel werken. Daarnaast analyseer en verwerk ik alle data die bij ons binnenkomt. En zorg er vervolgens voor dat deze informatie op de MOI terecht komt. Dit doe ik ook voor andere afdelingen binnen onze organisatie, bijvoorbeeld Risicobeheersing. Zij werken niet met de MOI, maar met de Geo Viewer. Ook hierop moeten zij alle relevantie geografische data kunnen vinden om bijvoorbeeld (risico)analyse, adviezen of evaluaties mee te kunnen maken.

Ik ben een vraagbaak voor collega’s van verschillende afdelingen. En ik houd mij veel bezig met doorontwikkeling, zowel van de MOI als Geo Viewer. Wat speelt er landelijk, welke ontwikkelingen komen er op ons af?  Welke vragen liggen er vanuit andere afdelingen? Een van de dingen die we bijvoorbeeld willen is het treinverkeer live kunnen inzien via het systeem, hetzelfde geldt voor het scheepsverkeer.

Hoe ben je bij de brandweer terecht gekomen?

Bijna 30 jaar geleden ben ik begonnen bij de brandweer. Toen ben ik begonnen bij de beroeps, in de 24-uursdienst. Eigenlijk ben ik er per toeval ingerold. Ik heb namelijk een hele andere achtergrond, als elektricien. Maar ik vond het erg leuk werk. Bijna negen jaar heb ik 24-uursdiensten gedraaid. Tot het moment dat ik een halfjaar dagdiensten moest draaien, op kantoor. Zo kwam ik terecht bij mijn huidige afdeling: Operationele Voorbereiding.

In die tijd kwam er steeds meer aandacht voor het belang van een goede voorbereiding, door een aantal grote branden. We kwamen er toen achter dat we informatie miste tijdens een inzet. Toen ben ik in mijn huidige functie begonnen. En ik ben gebleven, want het beviel mij heel erg goed. Vooral de technische kant van het vak spreekt mij aan.

Maar ik kijk met veel plezier terug op de jaren bij de beroepsbrandweer. Ik heb nog jarenlang 24-uurdiensten meegedraaid. Een leuke afwisseling! Nu draai ik geen 24-uursdiensten meer maar ben ik wel actief als vrijwilliger bij Brandweer Roermond. Daarnaast heb ik twee crisisfuncties: als woordvoerder en als geografisch informatiemanager.

''Mijn werk verveelt nooit, er zijn altijd weer nieuwe ontwikkelingen waar we mee aan de slag moeten.''

Mark

Is er veel veranderd in de afgelopen jaren?

Er is veel veranderd. Toen ik begon als Geo- en Functioneel beheerder was het echt pionieren, alles was nieuw. Er was nog geen sprake van digitalisering. De informatie die we hadden, werd in klappers verzameld. Al deze klappers vond je in grote boekenrekken in de brandweerwagens. En veel informatie hadden we ook niet, vaak alleen een stratenregister en we konden inzien waar waterputten zaten.

Dat is zo’n 20 jaar geleden. Nu werken we met de tablets. Zelfs met realtime informatie. Zo kun je bijvoorbeeld zien waar andere brandweerauto’s zich bevinden. En we kunnen onderling contact met elkaar houden via de tablet maar ook met andere hulpdiensten, zoals de politie en ambulance.

De digitalisering loopt nu echt. De MOI is ondertussen echt onmisbaar. Het is heel fijn dat je diensten echt gebruikt worden. Dat is in het verleden weleens anders geweest, toen moesten collega’s nog wennen aan alle veranderingen. Nu weten we niet beter.

Wat vind je het leukste aan je werk?

Dat het vernieuwend is en doorgroeit. Daarom verveelt het nooit, er zijn altijd weer nieuwe ontwikkelingen waar we mee aan de slag moeten. Dat is lastig soms, maar maakt het werk interessant. Je blijft leren. En de creativiteit vind ik erg leuk, van nieuwe dingen uitproberen. Er is veel ruimte voor eigen initiatieven.

Een uitdaging is dat er steeds meer informatie op ons afkomt. Ik zie het ook als een kans. Alleen maar zoveel mogelijk informatie verzamelen werkt niet. Je moet er wel iets mee doen en je collega’s moeten er iets aan hebben en er gebruik van maken. Ik heb heel wat jaren brandweerervaring en kan mij daarom goed inleven in wat mijn collega’s nodig hebben. Het streven is dat alle informatie in de MOI én Geo Viewer relevant is. De systemen moeten ook snel blijven en met teveel data kan het trager worden.

Wat is het bijzonderste dat je hebt meegemaakt bij de brandweer?

Ik heb heel veel inzetten gehad in de afgelopen 30 jaar. Grote branden, zoals bosbranden. En natuurlijk ook moeilijk dingen meegemaakt. Wat wel heel bijzonder was, was een bevalling tijdens een van onze inzetten. We hielpen een zwangere vrouw die zo snel mogelijk vanuit haar woning naar het ziekenhuis gebracht moest worden. Met een hoogwerker moesten we haar vanuit haar slaapkamer naar beneden halen. Tijdens onze inzet is ze bevallen van een dochter. Het mooie is dat ik deze dochter, nu een volwassen vrouw, nog weleens tegenkom. Toch bijzonder!

Was deze informatie nuttig?
Stel een vraag
Sluit stel een vraag box