Bel je 112 voor een melding binnen Limburg en heb je de brandweer nodig, dan krijg je misschien wel Laurent aan de lijn. Laurent is Centralist en Calamiteitencoördinator (CaCo) bij de Meldkamer Limburg, daarnaast is hij brandweervrijwilliger in Echt. Deze maand stellen we de 5 brandende vragen aan hem. “Wat ik mooi vind, is dat wij als team de spil zijn in het bestrijden van incidenten.”

 

Wat is je functie?

“Mijn werk bestaat uit twee delen: ik ben Centralist Brandweer en Calamiteitencoördinator (CaCo) bij de Meldkamer Limburg. Mijn werkweek is een beetje verdeeld tussen 60 procent werk als centralist en 40 procent als CaCo. In februari 2022 ben ik begonnen als centralist en na vier maanden ook gestart als CaCo.”

Hoe ben je bij de brandweer terecht gekomen?

“In 2020 ben ik vrijwilliger geworden bij Brandweer Echt. Dat voelde als een manier om iets terug te doen voor de hulp die ik zelf heb gekregen toen ik op mijn 18e ernstig ziek was.

Ik heb een achtergrond in Human Resources (HR). Bij mijn vorige werkgever veranderde mijn werkzaamheden en ik merkte dat ik niet meer goed op mijn plek zat. Toen ben ik verder gaan kijken. Ik wilde iets doen dat echt impact maakt. Als brandweervrijwilliger is mijn rol het bestrijden van incidenten, maar ik was ook heel erg benieuwd naar het startpunt. De plek waar alles begint. Wat voor processen liggen er aan ten grondslag, wat gebeurt er allemaal voordat ik op een locatie ben voor een incident? Er is geen betere manier om dat te ontdekken dan te beginnen op de meldkamer. Dus toen heb ik gesolliciteerd op de functie van centralist. Ik heb eerst een aantal diensten meegekeken en dat beviel goed. Voor mij is het dé perfecte combi tussen hobby en werk. Tijdens het solliciteren heb ik ook aangegeven dat ik graag iets wil blijven doen in de personeelszaken. Mijn neventaken hebben hier nu raakvlakken mee. Ik maak samen met mijn collega’s van de roostercommissie het rooster en begeleidt collega’s op de werkvloer.”

Hoe ziet een werkdag op de meldkamer eruit?

“Als centralist begin je een dienst met een overdracht van de vorige collega’s, meestal ben je een kwartier eerder aanwezig. Hierbij krijg je belangrijke bijzonderheden door en bespreek je of er lopende incidenten zijn. Na de overdracht controleer je de e-mails en bespreek je eventuele bijzonderheden met de calamiteitencoördinator. Daarna start je met je werkzaamheden, afhankelijk van of er telefoontjes binnenkomen. Als centralist ben ik volledig gefocust op de brandweer. Centralisten hebben verschillende rollen: aanname, uitgifte en overloop. Aan de aannametafel handel je alle inkomende telefoontjes af, van spoedoproepen (112) tot andere meldingen. Onze wettelijke verplichting is om binnen de minuut te alarmeren. Bij uitgifte stuur je brandweervoertuigen aan en bepaal je hoe middelen worden ingezet, wat een dynamische en uitdagende taak kan zijn. De overloop pakt binnenkomende oproepen over bij drukte en handelt specifieke zaken af, zoals bijvoorbeeld meldingen van automatische brandalarmen in (zorg)instellingen. Iedere dienst werk je aan één specifieke tafel en dan wissel je niet tussendoor. Tijdens rustige diensten kun je tijd besteden aan neventaken of wat bijkletsen met collega’s.

Als CaCo speelt verbinding een sleutelrol. Bij aanvang van een dienst, is het belangrijk om contact te leggen met collega’s van politie, ambulance en brandweer. Dit socialiseren zorgt voor betere samenwerking tijdens opgeschaalde situaties, omdat vertrouwen en wederzijds begrip essentieel zijn. Een andere taak is het monitoren van incidenten. Als CaCo houd je overzicht over lopende incidenten en beoordeel je welke situaties kunnen escaleren naar multidisciplinaire incidenten. Scenario-denken is hierbij cruciaal: wat gebeurt er bijvoorbeeld bij een politieachtervolging die eindigt in een crash met brand? De CaCo bereidt mogelijke acties voor om snel te kunnen reageren. Naast deze operationele taken werk ik aan beleidsontwikkeling en procesverbeteringen. Bij grootschalige incidenten, zoals GRIP-situaties heeft de CaCo de eenhoofdige leiding over de meldkamer. Ik onderhoudt dan intensief contact met leidinggevenden zoals de leider CoPI (Commando Plaats Incident) en de regionaal operationeel leider. Hierbij wordt afgestemd wat er speelt, of er verdere opschaling nodig is, en of de informatie uit meldingen overeenkomt met de werkelijke situatie. Om zo een eenduidig beeld te presenteren naar alle disciplines. Het vermogen om vooruit te denken en snel te schakelen is hierbij onmisbaar.

"Ik zeg vaak voor de grap tegen mijn vrienden: jullie kunnen rustig slapen, ik waak wel over Limburg.”

Laurent

Wat is het mooiste aan je werk?

Het mooiste aan mijn werk vind ik dat wij als meldkamer een cruciale rol spelen bij het coördineren van incidenten, zonder dat de burger dit vaak beseft. Wij zijn vanaf het begin betrokken bij een melding en dragen er samen met de andere disciplines aan bij dat het incident zo goed mogelijk wordt afgehandeld. Het geeft veel voldoening om te zien dat onze samenwerking als team effect heeft. Onze taak gaat veel verder dan alleen een melding aannemen en hulpdiensten alarmeren. Als centralist bij de brandweer blijven we gedurende het hele incident betrokken. We staan in contact met bevelvoerders, officieren van dienst, en andere betrokkenen, en regelen alles wat zij nodig hebben. Denk aan extra water, ondersteuning van het waterschap, of het oproepen van een gemeentelijk adviseur. Terwijl de hulpverleners ter plaatse bezig zijn, zorgen wij ervoor dat alles wat zij nodig hebben op tijd geregeld wordt. Ook na afloop van een incident stopt ons werk niet direct. Wanneer een brand bijvoorbeeld geblust is, monitoren we of ingezette eenheden weer beschikbaar zijn om de paraatheid in het gebied te waarborgen. Daarnaast coördineren we vervolgacties, zoals het inschakelen van Salvage voor schadeafhandeling of het organiseren van nabluswerkzaamheden bij grote incidenten. Soms lopen deze acties nog dagen door.

Het geeft veel voldoening om te weten dat wij, ook achter de schermen, een sleutelrol spelen in het soepel laten verlopen van incidentbestrijding en nazorg. Ik zeg vaak voor de grap tegen mijn vrienden: jullie kunnen rustig slapen, ik waak wel over Limburg.”

Wat is een bijzonder moment dat je is bijgebleven?

“Dat is een werkdag geweest tijdens de storm Eunice in 2022. Toen was ik net in dienst. Het was in het hele land druk op de meldkamers, dus dan helpen we elkaar uit. Ik had een vrouw aan de lijn uit Zeeland, wiens vakantiehuis bijna uit elkaar werd gerukt door de wind. Ze was doodsbang. Ik heb haar rustig gehouden, advies gegeven en ben de hele tijd aan de lijn gebleven. Dat zijn gesprekken die je bijblijven. En je krijgt ook meldingen van kinderen of situaties waar levens op het spel staan, zoals verdrinkingen. Dan voel je de spanning door de hele meldkamer. Gelukkig kunnen we er hier goed over praten. Dat is belangrijk om je werk te kunnen blijven doen.”

Was deze informatie nuttig?
Stel een vraag
Sluit stel een vraag box