Na een brand komt er veel op je af. Er moeten zaken geregeld worden en de financiële gevolgen van een brand zijn vaak groot. Lees hier onze tips over wat je moet doen na de brand.
Goede afhandeling na de brand
Meld de schade de eerstvolgende werkdag bij je verzekeraar
Heb je een huurwoning? Meld de brand dan aan de woningcorporatie of de pandeigenaar. Je bent wel zelf verantwoordelijk voor het vinden van een tijdelijke woning. Stichting Salvage kan je eventueel helpen bij onderdak tot de eerstvolgende werkdag
Neem foto’s van de schade en stel een lijst met beschadigde eigendommen op
Bewaar alle nota’s van de uitgaven die je doet (bijvoorbeeld voor kleding) in verband met de brand. Deze kun je wellicht declareren bij de verzekeringsmaatschappij
Heb je na de brand klachten of voel je je onwel? Neem contact op met de huisarts
Is er een bedrijf bij geweest en heeft dit spullen opgeslagen? Vraag dan of zij een lijst achterlaten met daarop de spullen die meegenomen zijn en het adres waar deze zijn opgeslagen
Na toestemming van de verzekeraar, kun je brandresten opruimen. Het is verstandig om daarbij een stofkapje te dragen. Doe brandresten zoveel mogelijk in vuilniszakken. Deze kunnen gewoon als huisvuil worden afgevoerd. Grote restanten worden op verzoek opgehaald door de reinigingsdienst
Haal onbeschadigde of licht beschadigde goederen zo veel mogelijk weg. Of bescherm ze op een andere manier tegen verdere beschadiging
Inventariseer beschadigde spullen aan de hand van een inventarislijst van de verzekeringsmaatschappij