In deze rubriek nemen we jullie een dag mee in het leven van een collega. Deze keer is dat Yme Stechweij, medewerker bij de ICT Servicedesk van onze organisatie.
Vanochtend heb ik mijn zoontje naar de kinderdagopvang gebracht en ben daarna doorgereden naar kazerne Enschede Spaansland. Mijn werkdag begint vandaag met een dienst van de Servicedesk. Ik ben dan eerste aanspreekpunt voor collega’s die vragen hebben over of problemen hebben met een product of dienst en handel deze vervolgens af. Al snel verwelkom ik het eerste bezoek: een collega die problemen ervaart met de batterij van zijn smartphone. Binnen een kwartier heb ik achterhaald wat de oorzaak van uitval en snel een lege accu is. Het toestel is aan vervanging toe. Omdat verschillende systemen aan elkaar zijn gekoppeld is dit gauw geregeld. Het mobile device systeem zorgt er vervolgens voor dat met het invoeren van zijn gebruikersnaam en wachtwoord de zakelijke informatie snel weer toegankelijk is.
In Facilitor zie ik vervolgens meerdere nieuwe meldingen staan. Dit programma gebruiken we voor het aanmaken van meldingen, het in behandeling nemen en afhandelen daarvan. Zo zie ik dat er binnenkort een nieuwe medewerker bij onze afdeling van start gaat. Op basis van informatie, zoals de startdatum, zorg ik dat een smartphone en laptop tijdig wordt uitgeleverd en de juiste licenties geregeld zijn. Als functioneel beheerder van Facilitator werk ik aan de doorontwikkeling en juiste implementatie. Door mijn creativiteit ben ik in staat om processen te verbeteren en te optimaliseren. Ik krijg er energie van om op deze manier van toegevoegde waarde te zijn voor de organisatie!
We pakken met het team een kop koffie en gaan zoals iedere maandagmorgen de weekstart in. In een uurtje zijn we van elkaar op de hoogte wie waarmee bezig is en waar we elkaar kunnen ondersteunen.
Iedere dag eet ik mijn yoghurt en broodje in de kantine. Het is voor mij een moment om even vanachter mijn scherm vandaan te komen en collega’s van andere afdelingen te spreken. De dienstdoende ploeg spreekt me bij binnenkomst direct aan. De televisie in hun huiskamer werkt niet. Ik geef aan dat ik het na de lunch voor ze op ga lossen.
Onlangs is onze drone Argus ingezet bij een incident. De beelden van de livestream kwamen niet overal goed door en de operationele app die we hiervoor inzetten crashte af en toe. Om de oorzaak te kunnen achterhalen ben ik aan de slag gegaan met een uitgebreide test. Ik boots de situatie zo goed mogelijk na om tot een oplossing te komen. Door mijn creativiteit ben ik in staat om processen te verbeteren en te optimaliseren. Ik krijg er energie van om op deze manier van toegevoegde waarde te zijn voor de organisatie!
Vlak voordat ik naar huis ga en mijn zoontje weer ophaal bij de kinderopvang, bereid ik de onderhoudsavond van volgende week voor. We draaien tijdens zo’n avond updates en passen bijvoorbeeld de ICT-infrastructuur aan waar dat nodig is. Dat doen we bewust buiten kantoortijden, zodat collega’s die overdag werken hier zo min mogelijk hinder ondervinden. Tijdens de voorbereiding besef ik dat het uniek is dat we binnen de Veiligheidsregio Twente alle voorzieningen op het gebied van ICT zelf regelen. Dat geeft mij ook de mogelijkheid om veel facetten van het ICT-vak onder de knie te krijgen.
Nadat ik thuis gegeten heb met mijn gezin stap ik deze week in de auto naar kazerne Holten. Tijdens hun wekelijkse oefenavond neem ik de brandweervrijwilligers mee in hoe ze eenvoudig in kunnen loggen met behulp van de Authenticator-app. De uitleg is onderdeel van het project ‘Digitaal vaardig’, waarin we medewerkers trainen op het gebied van informatieveiligheid. Mijn toelichting wordt gewaardeerd en tevreden rijd ik naar huis. Nu om nog even te ontspannen, voordat morgen weer een nieuwe werkdag aanbreekt!