De wervingsacties vinden zowel online als offline plaats. Komende weken zullen brandweervrijwilligers van de betreffende posten de straat op gaan in hun omgeving. Zichtbaar zijn in de wijk en direct mensen aanspreken vormt namelijk een belangrijk onderdeel van de wervingsactie. Daarnaast roepen we via posters op straat, lokale kranten, advertenties op sociale media en banners op websites geïnteresseerden op om het open oefenmoment te bezoeken.
Eind september organiseren de betrokken posten allemaal een open oefenavond of -middag. Hier kunnen inwoners die overwegen vrijwilliger te worden:
Het ‘brandweervirus’ kan namelijk pas écht ontstaan, als je het hebt beleefd.
De campagnesite brandweervrijwilligerworden.nl is geheel vernieuwd en bevat veel informatie over wat het inhoudt om vrijwilliger te zijn. Ook krijgen geïnteresseerden een kijkje achter de schermen via interviews met vier huidige vrijwilligers die vertellen wat zij zo leuk vinden aan de brandweer.
De campagne kwam tot stand in nauwe samenwerking met postcommandanten en brandweervrijwilligers van diverse posten en is onderdeel van een pilot binnen het project Werving en Selectie. Dit is een project dat zich buigt over de vraag of en hoe we nog effectiever kunnen worden in het werven van nieuwe brandweervrijwilligers.