‘Met deze wagen komt er straks wel iets aanrijden hoor!’ Piet van der Vlist (clusterhoofd Materieelbeheer) en Hester Snijder (inkoopadviseur) genieten oprecht van de nieuwe tankautospuit. Niet alleen omdat die TS er best stoer en robuust uitziet. Vooral omdat er achter de schermen hard is gewerkt om een TS samen te stellen waarmee we zestien jaar vooruit kunnen. Eentje die voldoet aan alle wensen en eisen, die past binnen het budget én waarin de nieuwste snufjes zijn te vinden.
Piet en Hester waren de spil in het projectteam dat nadacht over hoe die nieuwe generatie TS’en eruit moest gaan zien. Grootste uitdaging? ‘Draagvlak krijgen’, vertelt Hester. ‘We komen uit de situatie waarin elke post z’n eigen maatwerk-TS had. Nu moesten we tot 29 identieke wagens komen waar iedereen achter staat en mee kan werken. Dat was puzzelen. Ook gezien de emotie. Je werkt ermee, bent er trots op. Het betekent dat er in het hele traject heel kritisch is gekeken – je kunt het maar één keer goed doen.’
Lees verder onder de foto.
De komst van een nieuwe lichting tankautospuiten is pure nood zaak. ‘De komende jaren bereiken op de vrijwilligersposten tientallen TS’en het einde van hun levensduur’, aldus Piet. ‘Die wagens zijn na zestien jaar verouderd. Daarnaast zijn ze nog van vóór de regionalisering. Door de lokale inkleuring hebben we nu nog een mengelmoes aan tankautospuiten. De één is net even anders dan de andere. Dat is qua onderhoud niet efficiënt. Met deze vernieuwingsslag beschikken we straks over een uniforme wagen die helemaal van deze tijd is.’
Het verschil tussen de nieuwe en de oude voertuigen? Piet: ‘Nou, dat is hetzelfde als wanneer je het mobiele telefoontje uit 2006 naast de smartphone van nu legt: weinig is hetzelfde gebleven. Wat opvalt? De veel ruimere cabine voor de manschappen, de zeven zitplaatsen (2+2+3) en het pompsysteem. Daarnaast heeft de nieuwe TS innovaties die je nergens anders vindt in Nederland: het ALPAS3-bepakkingssysteem en het Z-control bedieningspaneel. Echt het nieuwste van het nieuwste.’
‘Overigens,’ benadrukt Hester, ‘waren die nieuwe snufjes niet het uitgangspunt. Je krijgt vooraf basiseisen mee van Brandweer Nederland. Daarna kijk je als werkgroep waar de behoeften als veiligheidsregio liggen. Ons brandbestrijdingsplan was daarbij leidend.’ Dit verklaart meteen waarom het blusschuimsysteem is ingeruild voor een bluswatersysteem. Piet: ‘Begin 2019 is onderzocht welk systeem het beste bij onze visie past. Welke slagkracht is nodig en wat draagt bij aan de veiligheid? Zo viel de keuze op het bluswatersysteem.’
Daarna was het aan de projectgroep om tot een goed plan van eisen te komen. Over hoeveel zitplaatsen moet de nieuwe TS beschikken? Wat is de samenstelling van de bepakking, hoe groot moet de watertank zijn? Hester: ‘Over elk detail is nagedacht. En we hebben onze ideeën meerdere keren voorgelegd aan een klankbordgroep. Hierin zat elke post die een nieuwe TS krijgt. Iedereen kon input geven op de bepakkingslijsten; zo hebben we het type straalpijp nog aangepast op advies van de klankbordgroep.’
Om al die eisen en wensen tot een passend ontwerp te puzzelen, hoefde de projectgroep niet zelf het wiel uit te vinden. Piet: ‘We hebben veel informatie opgehaald bij andere veiligheidsregio’s. Zo hadden we veel aan Veiligheidsregio Utrecht, die in 2020 nieuwe TS’en aanschafte. Maar wel met een Friese twist. Zo is onze TS een stukje groter en robuuster.’ Na de aanbestedingsprocedure kwam Ziegler Brandweertechniek als beste inschrijver naar voren. In 2021 ging de bouw van de eerste wagens van start. Piet: ‘Dat gaat in delen: eerst het chassis, dan de cabine, de bepakking en het pompsysteem. Elke fase volgden we kritisch. Zo stelden we op het laatst nog de indeling van de bepakking bij. Er was een voorstel om het aggregaat onderin op te bergen, de slangen kwamen daar dan boven. Niet handig als een slang na-drupt en er water op een aggregaat valt. Tja, met dat soort details ben je dus bezig.’
Waar ze zelf naar uitkijken? Hester: ‘De ruimte in de manschappencabine. Het is altijd krapjes achterin, bij het opzetten van ademlucht kun je elkaar behoorlijk in de weg zitten. In de nieuwe TS heb je alle ruimte. Vanaf je stoel kun je nu gemakkelijk bij het gereedschap dat je nodig hebt. Het klopt gewoon.’ Piet: ‘Voor mij zit ‘m dat in de eenvoud en de functionaliteit van het voertuig. Neem het bedieningspaneel van de pomp: je ziet precies wat je doet.’
Waar ze vooral trots op zijn is de acceptatie bij de posten. Hester: ‘Je wilt het voor iedereen goed doen. Natuurlijk, er zijn altijd puntjes die beter hadden gekund en gemoeten. Maar in de basis krijgen we al veel positieve reacties. En wist je dat Ziegler ónze TS als demowagen inzet op beurzen in binnen- en buitenland? Dat onderstreept dat we straks echt kwaliteit in de kazerne hebben.’
Tekst: Bert Kobus
Beeld: Team Horsthuis en Kees van der Mark